Τα SUV ανθίζουν, τα τετρακίνητα αργοπεθαίνουν στην Ελλάδα

Πέτρος Πιτσίνης
Τα SUV ανθίζουν, τα τετρακίνητα αργοπεθαίνουν στην Ελλάδα
Σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Αυτοκινητοκατασκευαστών ACEA, το ποσοστό των τετρακίνητων μοντέλων έχει πέσει κατά πολύ, την ώρα που η κατηγορία των SUV και Crossover γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη.

Κοιτάμε τις πωλήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρώπη και κατ΄ επέκταση, στη χώρα μας και βλέπουμε πως ολοένα και περισσότεροι αγοραστές προτιμούν να πάρουν νέο αυτοκίνητο από την κατηγορία των SUV. Τα στοιχεία που δίνει στη δημοσιότητα ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Αυτοκινητοκατασκευαστών δείχνουν όμως, ότι μας αρέσει το στιλ αυτών των μοντέλων και όχι οι δυνατότητες εκτός δρόμου αφού τα τετρακίνητα σημειώνουν μεγάλη πτώση στην Ελλάδα.

Από το 2003 μέχρι και το 2009, τα 4x4 είχαν σταθερό μερίδιο περίπου στο 10% και το πικ ήρθε το 2009, με το 12,6% των μοντέλων που πωλήθηκαν στη χώρα μας να εφοδιάζονταν με σύστημα κίνησης σε όλους τους τροχούς. Έκτοτε, παρατηρούμε μεγάλη πτώση, αφού για παράδειγμα το 2013 μόνο το 2,2% των καινούργιων αυτοκινήτων ήταν τετρακίνητα. Τα στοιχεία για το τελευταίο συμπληρωμένο έτος (2016) δείχνουν ότι υπήρξε μια άνοδος διαμορφώνοντας ένα 3,9% για αυτού του είδους τα οχήματα και είμαστε σε αναμονή για να δούμε πως θα «κλείσει» και το 2017.

Κοιτώντας ωστόσο τα στοιχεία για τις υπόλοιπες αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, βλέπουμε ότι δεν συμβαίνει το ίδιο. Από το 2009 και μετά το ποσοστό είναι σταθερά αυξητικό και το 2016 άγγιξε το 13%! Τι είναι όμως αυτό που οδηγεί τους Έλληνες στην επιλογή των δικίνητων εκδόσεων των SUV; Αρχικά, το αυξημένο κόστος αγοράς. Όλα τα μοντέλα που είναι διαθέσιμα ως 2WD και 4WD είναι αρκετές χιλιάδες Ευρώ ακριβότερα στη δεύτερη περίπτωση. Ένας άλλος λόγος, είναι το αυξημένο κόστος χρήσης. Σίγουρα, τα σύγχρονα συστήματα, που απεμπλέκουν τους πίσω τροχούς και τους εμπλέκουν μόνο όταν διαπιστωθεί απώλεια πρόσφυσης, είναι πολύ πιο αποτελεσματικά στον τομέα της κατανάλωσης από την παραδοσιακή μόνιμη τετρακίνηση με τα διαφορικά, όμως και πάλι το καύσιμο που χρειάζεται είναι λίγο περισσότερο, λόγω και του αυξημένου βάρους.

Επίσης, οι φθορές είναι μεγαλύτερες και κατά συνέπεια, μια ενδεχόμενη ζημιά (που δεν θα μπορούσε να προκύψει σε ένα 2WD) θα επιβαρύνει κι άλλο. Τέλος, η βασικότερη ίσως αιτία είναι ότι ελάχιστοι χρειάζονται πραγματικά την τετρακίνηση. Μόνο κάποιος που αρέσκεται στο off road, ή κατοικεί σε μια περιοχή που πλήττεται από βαριές καιρικές συνθήκες το χειμώνα, έχει πραγματικό λόγο να επιλέξει 4WD. Κατά τα λοιπά, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες τέτοιων οχημάτων χρησιμοποιούν σπάνια τη μετάδοση σε όλους τους τροχούς, οπότε δεν αξίζει να πληρώσει περισσότερα για να αποκτήσει ένα αυτοκίνητο και να έχει αυξημένο κόστος μετακίνησης και χρήσης, για ελάχιστες φορές μέσα στο διάστημα που θα το έχει στην κατοχή του. Πάντως, περιμένουμε πως η μείωση του ποσοστού των τετρακίνητων θα ακολουθήσει και στην Ευρώπη, αργά ή γρήγορα.

Οι προβλέψεις όλων των αυτοκινητοκατασκευαστών και των ειδικών δείχνουν πως το «μέλλον» στις πωλήσεις των καινούργιων βρίσκεται στην κατηγορία των μικρών SUV, εκείνων δηλαδή που έχουν διαστάσεις αυτοκινήτου πόλης και βασίζονται σε μοντέλα της κατηγορίας των supermini. Μερικά από αυτά είναι το SEAT Arona, που βασίζεται στο Ibiza, το Ford EcoSport, που από κάτω του «κρύβει» ένα Fiesta ή το Citroen C3 AirCross που, όπως λέει και το όνομά του, είναι ένα περιπετειώδες C3. Το 2018 θα είναι μια χρονιά που θα δούμε πολλά από αυτά και ήδη, έχουν παρουσιάσει μεγάλο ενδιαφέρον. Η πλειονότητα των αυτοκινήτων αυτού του segment δεν προσφέρεται καν με τετρακίνηση και σε όσα τη συναντάμε, ελάχιστοι αγοραστές θα την προτιμήσουν αφού το βασικό πεδίο «δράσης» τους θα είναι η πόλη και ενδεχομένως, κάποια ταξίδια. Όμως, δεν λείπουν και τα φθηνά 4x4 στην ελληνική αγορά, για όσους τα αγοράζουν συνειδητά. Αναλυτικά, τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Αυτοκινητοκατασκευαστών για τα τετρακίνητα μοντέλα στην Ευρώπη, από το 1990 έως και το 2016, ακριβώς από κάτω.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!