Κίνητρα απόσυρσης των ταξί ζητάει ο ΣΕΑΑ

Στο αίτημα για αύξηση του ορίου απόσυρσης των ταξί από τα 15 στα 22 χρόνια, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων είναι αρνητικός. 

Στη χώρα μας, το όριο απόσυρσης για τα αυτοκίνητα ταξί που κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, είναι τα 15 ή 18 χρόνια, ανάλογα με τον κυβισμό. Στο αίτημα παράτασης του ορίου αυτού στα 22 χρόνια, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων αντιτείνει πως κάτι τέτοιο θα επιβαρύνει σημαντικά το περιβάλλον, στις ήδη πολύ υποβαθμισμένες αστικές περιοχές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το όριο για την απόσυρση των ταξί από την κυκλοφορία σε πόλεις εκτός των προαναφερθέντων φτάνει τα 20 χρόνια, ενώ για αυτά που λειτουργούν σε έδρα κάτω των 3.000 κατοίκων, το όριο ανεβαίνει στα 24 χρόνια.

Σήμερα στην Ευρώπη η μέση ηλικία των αυτοκινήτων είναι περίπου στα 8 χρόνια, ενώ η αυτοκινητοβιομηχανία θεωρεί ως ένα ασφαλές όριο απόσυρσης για τα επιβατικά αυτοκίνητα τα 10 χρόνια.

Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς ότι ήδη το όριο απόσυρσης των ταξί στην Ελλάδα είναι αρκετά μεγάλο, οπότε η λύση για τα οικονομικά προβλήματα του κλάδου δεν βρίσκεται στην ακόμα μεγαλύτερη επιμήκυνσή του. Αντίθετα, ο ΣΕΑΑ προτείνει μια πολιτική κινήτρων και αντικινήτρων, την οποία επεξηγεί στο παρακάτω σχετικό κείμενο:

«Σε μία χώρα χαρακτηρισμένη ως «πυρήνα πολιτισμού» τα μέσα μεταφοράς αποτελούν δείκτη πολιτισμού. Η πρώτη επαφή των τουριστών είναι τα ταξί και τα μέσα μεταφοράς. Στην προσπάθεια να διατηρήσουν το στόλο οχημάτων ταξί σε καλή λειτουργία, οι περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες έχουν καθιερώσει την απόσυρση στα 10 χρόνια.

Τα ταξί που κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους της επιβαρυμένης κυκλοφοριακά  Αθήνας ρυπαίνουν με τις εκπομπές τους σε πολύ μεγάλο βαθμό το περιβάλλον. Τα ταξί συμμετέχουν σχεδόν κατά 50% στην κυκλοφοριακή επιβάρυνση της πόλης, καθώς εισέρχονται επανειλημμένα και παραμένουν στο κέντρο της Αθήνας, για την αναζήτηση κομίστρου.

Πιο συγκεκριμένα, σε ένα στόλο που αγγίζει τον αριθμό των 16.900 ταξί στην Αττική, σύμφωνα με τα ισχύοντα μέτρα απόσυρσης ταξί (15 ή 18 έτη μέγιστη ηλικία, νόμος 4070/2012), οι συνολικοί ρύποι που εκπέμπονται από τους κινητήρες στη διάρκεια ζωής τους αγγίζουν τους 46.000 τόνους αιωρούμενα σωματίδια και τους 600.000 τόνους οξείδια του αζώτου και υδρογονάνθρακες.

Με την εμφάνιση της οικονομικής κρίσης ήταν αναμενόμενο να σημειωθεί κάμψη στην αντικατάσταση των παλαιών ταξί και αυτό έχει ως αποτέλεσμα η μέση ηλικία να έχει αυξηθεί στα 10,1 έτη (με το 61,5% των ταξί να είναι άνω της δεκαετίας, τεχνολογίας Euro 3 ή παλαιότερης).

Παράλληλα όμως, έχει τεθεί το αίτημα για παράταση των ισχυόντων ορίων απόσυρσης από τα 15 στα 22 χρόνια.

Μία παράταση απόσυρσης 7 χρόνων όμως αναμένεται να έχει ουσιαστικές επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων των αστικών περιοχών σύμφωνα με τις ιατρικές μελέτες των τελευταίων χρόνων. Αναλυτικότερα προβλέπεται μείωση του προσδόκιμου ζωής, αύξηση πρόωρων θανάτων και εμφάνιση αναπνευστικών προβλημάτων, κυρίως από τις εκπομπές  των παλαιών πετρελαιοκίνητων κινητήρων.

Τι πρωτοβουλίες πρέπει να ληφθούν από την πολιτεία για το στόλο κυκλοφορούντων ταξί:

•             Καλύτερο έλεγχο της σωστής λειτουργίας των κινητήρων των ταξί στα ΚΤΕΟ και «στο δρόμο».

•             Παροχή κινήτρων για την ευρύτερη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων.

•             Θέσπιση πιστοποιητικών περιβαλλοντικής απόδοσης για τα ταξί, ώστε τα καθαρά οχήματα να απολαμβάνουν μπόνους (πχ. χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας κλπ).

•             Ουσιαστική, αποφασιστική επιδότηση για την αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων ταξί με νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 6.

Μέρος της επιδότησης μπορεί να καλυφθεί από κοινοτικούς πόρους ή και από την εφαρμογή κυκλοφοριακών μέτρων (πχ. αναμόρφωση πράσινου δακτυλίου).»