Eρχεται όντως ο θάνατος των ντίζελ;

Πέτρος Πιτσίνης Πέτρος Πιτσίνης
Eρχεται όντως ο θάνατος των ντίζελ;
Φαίνεται ότι κάποιοι βιάζονται να θάψουν τους πετρελαιοκινητήρες. Αγνοούν όμως ότι η αυτοκίνηση δεν μπορεί να κάνει –τουλάχιστον τις επόμενες δεκαετίες- χωρίς αυτούς!
Εχουν μέλλον οι πετρελαιοκινητήρες; Το συγκεκριμένο ερώτημα προκαλεί σύγχυση το τελευταίο διάστημα σε εκατομμύρια καταναλωτές, καθώς βομβαρδίζονται από τις πιο αντιφατικές ειδήσεις και πληροφορίες. Η Volvoανακοίνωσε πρόσφατα, ότι δεν σχεδιάζει να εξελίξει στο μέλλον νέας γενιάς πετρελαιοκινητήρες, ενώ δήμαρχοι μεγαλουπόλεων σε όλον τον πλανήτη εξήγγειλαν τον εξοβελισμό των ντιζελοκίνητων οχημάτων από τα όρια των Δήμων τους. Από την άλλη πλευρά, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν δισεκατομμύρια ευρώ στην εξέλιξη καθαρών πετρελαιοκινητήρων και τονίζουν, ότι τα αυστηρά αντιρρυπαντικά όρια της ΕΕ σχετικά με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα δεν είναι εφικτό να πιαστούν χωρίς τους συγκεκριμένους κινητήρες. Σε μία τέτοια περίπτωση μάλιστα απειλούνται οι αυτοκινητοκατασκευαστές με δρακόντεια πρόστιμα. Τι συμβαίνει λοιπόν; Η απάντηση είναι απλή, με βάση τουλάχιστον τα σημερινά δεδομένα και την αργή εξάπλωση των νέων τεχνολογιών, όπως η ηλεκτροκίνηση, η υβριδική τεχνολογία και η υδρογονοκίνηση. Οι κινητήρες πετρελαίου θα συνεχίσουν να υφίστανται, όμως δεν θα χρησιμοποιούνται στις μικρομεσαίες κατηγορίες, όπως συμβαίνει ήδη στα μίνι όπου το μερίδιό τους είναι μηδενικό. Αιτία είναι το χαμηλό όφελος σε κατανάλωση, αφού και οι μικροί βενζινοκινητήρες εμφανίζονται πολύ οικονομικοί, αλλά και το υψηλότερο κόστος για τους κινητήρες πετρελαίου, που εκτιμάται ότι θα κυμαίνεται μεταξύ 1.500 και 2.500 ευρώ προκειμένου να καλύπτουν τις μελλοντικές αντιρρυπαντικές προδιαγραφές. Μία τέτοια διαφορά σε κατηγορίες μοντέλων 10.000 έως 20.000 ευρώ κάνει μη ανταγωνιστικά τα πετρελαιοκίνητα οχήματα σε σχέση με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, που θα κυριαρχήσουν συντριπτικά. Ωστόσο στα ακριβότερα αυτοκίνητα θα γίνεται ευκολότερα απόσβεση της διαφοράς μέσω της αισθητά οικονομικότερης κατανάλωσης και οι πετρελαιοκινητήρες θα εξακολουθήσουν να εμφανίζουν ενδιαφέρον. Αναφερόμαστε βεβαίως στα μεγαλομεσαία SUV, crossover, station wagon, van, sedan, κλπ., όπου το ντίζελ θα έχει νόημα. Ας μην ξεχνάμε επίσης, ότι σχεδόν όλες οι χερσαίες μεταφορές με φορτηγά πραγματοποιούνται με ντιζελοκίνητα οχήματα. Όσο για τις πόλεις που έχουν εξαγγείλει τον αποκλεισμό των πετρελαιοκίνητων μοντέλων από τα όριά τους, θα πρέπει να τονίσουμε ότι η συγκεκριμένη απαγόρευση βασίζεται στα σημερινά και όχι στα μελλοντικά δεδομένα. Αν λοιπόν αποδειχθούν οι πετρελαιοκινητήρες της επόμενης γενιάς πιο φιλικοί προς το περιβάλλον από τους αντίστοιχους βενζίνης, όπως υποστηρίζουν διαπρεπείς ερευνητές και μηχανολόγοι, τότε δεν θα μπορέσουν να δικαιολογήσουν τέτοιου είδους ενέργειες. Ας μην ξεχνάμε, ότι ακόμη και σήμερα εκπέμπουν οι ντιζελοκινητήρες λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από τους κινητήρες βενζίνης, υστερούν όμως στις εκπομπές οξειδίων αζώτου, για τη μείωση των οποίων απαιτούνται δαπανηρές αντιρρυπαντικές τεχνολογίες. Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται να γίνει η τυποποιημένη μέτρηση της κατανάλωσης πιο ρεαλιστική, ώστε να γνωρίζουμε τα πραγματικά καταναλωτικά «ένστικτα» των αυτοκινήτων μας. Και αυτό ισχύει τόσο για τα βενζινοκίνητα, όσο και για τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα σε όλον τον πλανήτη.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Πέτρος Πιτσίνης
Πέτρος Πιτσίνης