Γιατί πρέπει να ανησυχούμε για την οδική μας ασφάλεια;

Gazzetta team
Γιατί πρέπει να ανησυχούμε για την οδική μας ασφάλεια;
Η τελευταία έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών είναι ανησυχητική, όσον αφορά την οδική μας ασφάλεια, καθώς δεν είναι καλά τα νέα για τους θανάτους από συγκρούσεις με μόνο ένα όχημα.

Ένα λάθος στους δρόμους μπορεί να οδηγήσει σε απλό ατύχημα ή τραγωδία και πολλές φορές εμπλέκονται παραπάνω από ένα οχήματα. Όμως, το ακόμα πιο ανησυχητικό είναι ότι το 1/3 των θανάτων στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης προέρχεται από συγκρούσεις με μόνο ένα όχημα, δηλαδή ο οδηγός, ο αναβάτης και κάποιες φορές οι επιβάτες σκοτώνονται χωρίς να έχει εμπλακεί άλλο όχημα στο ατύχημα.

Με άλλα λόγια, αφήνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο καθαρά από δικό τους λάθος και όχι από κάποιου άλλου. Αυτό προέκυψε από την τελευταία έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, το οποίο κάνει λόγο για θάνατο περίπου 7300 ανθρώπων σε τροχαία συμβάντα μ' ένα εμπλεκόμενο όχημα κατά το έτος 2015 σε όλη την ΕΕ και περίπου 100 χιλιάδων ανθρώπων σε αντίστοιχη περίπτωση τα τελευταία δέκα χρόνια.

Μάλιστα, το 60% εξ' αυτών λαμβάνουν χώρα στις υπεραστικές οδούς, με την έκθεση του ETSC να τονίζει πως ο σχεδιασμός της οδού και τα όρια ταχύτητας είναι δύο μέτρα που βοηθούν στη μείωση των νεκρών από τέτοιου είδους συμβάντα. Από εκεί και πέρα, δίνονται παραδείγματα με ποσοστά από χώρες, όπως τη Δανία και την Ολλανδία.

Για την ακρίβεια, μία έρευνα στη χώρα της τουλίπας το 2011 έδειξε ότι ο συντελεστής με τον καθοριστικότερο ρόλο στον ανθρώπινο παράγοντα στις συγκρούσεις με ένα εμπλεκόμενο όχημα είναι η απόσπαση της προσοχής (31%), ενώ με μικρότερο ποσοστό συμβάλλουν η υπερβολική ταχύτητα (27%), η κατανάλωση αλκοόλ (19%) και η κούραση (17%), τη στιγμή που οι νέοι έχουν τέτοια ατυχήματα, όταν αποσπάται η προσοχή τους, πραγματοποιούν επικίνδυνους ελιγμούς για να αποφύγουν κάποιο εμπόδιο ή χρήστη της οδού και όταν αξιολογούν λανθασμένα τις επικρατούσες κυκλοφοριακές συνθήκες.

Όσο για τη Δανία, τονίζεται πως εφαρμόζει υψηλά τεχνικά πρότυπα για τιε υπεραστικές οδούς, με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 80 χλμ./ώρα, αντί για 90 και 100 που ισχύουν σε άλλες χώρες της ΕΕ.

Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, είναι επίσης υψηλά τα ποσοστά θανάτων σε τέτοιες περιπτώσεις. Όπως αναφέρει στο δελτίο Τύπου το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», «τα στατιστικά στην Ελλάδα είναι τα εξής:

Στη χώρα μας καταγράφεται το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας από SVCs στην ΕΕ, με 34 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους κάθε χρόνο ή το 42% του συνόλου των θανάτων σε τροχαίο συμβάν. Το 35% των θανάτων σε SVCs, αφορά αναβάτες μηχανών.

Στην Ελλάδα, 72 οδηγοί/αναβάτες ηλικίας 18-24 εμπλέκονται σε θανάσιμα συμβάντα με μόνο ένα όχημα ανά εκατομμύριο κατοίκους αυτής της ηλικιακής ομάδας. Ο αριθμός αυτός είναι ο μεγαλύτερος στην ΕΕ.

Ο ρυθμός μείωσης των τροχαίων συμβάντων όπου εμπλέκεται ένα μόνο όχημα υπήρξε στη χώρα μας πιο βραδύς συγκριτικά με τον αντίστοιχο για συγκρούσεις όπου εμπλέκονται περισσότερα από ένα οχήματα. Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και σε άλλες χώρες όπως η Κύπρος, η Δανία, η Σλοβενία κ.ά.».

Γεγονός που προκάλεσε την ανησυχία και της προέδρου του ΙΟΑΣ, Βασιλικής Δανέλλη Μυλωνά. «Παράλληλα με την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων των αυτοκινητοδρόμων, που αποτελούν βασικό παράγοντα για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, θα πρέπει να ενισχυθούν η εκπαίδευση, η ενημέρωση και οι συστηματικοί εντατικοί τροχονομικοί έλεγχοι για την ουσιαστική ενίσχυση της ασφάλειας των χρηστών του οδικού δικτύου», ήταν τα λόγια της.

Έτσι, το ΙΟΑΣ καλεί τις εθνικές κυβερνήσεις:

Να εξαφανίσουν όλα τα μετακινούμενα εμπόδια από τα άκρα του δρόμου ή να τοποθετήσουν στηθαία ασφαλείας σε όλες τις υπεραστικές οδούς και τους αυτοκινητόδρομους.

Να διενεργήσουν ενδελεχείς αναλύσεις τροχαίων συμβάντων σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα συμβάντων, ώστε να προσδιορίσουν πιθανά μέτρα βελτίωσης της υποδομής.

Να εντάξουν στη νομοθεσία τη σταδιακή λήψη πιστοποιητικού οδηγικής ικανότητας (δίπλωμα οδήγησης σε στάδια/φάσεις) ώστε να αντιμετωπίσουν τον υψηλό κίνδυνο που σχετίζεται με τους νέους οδηγούς.

Να βελτιώσουν την τροχονομική αστυνόμευση των ορίων ταχύτητας στους υπεραστικούς δρόμους, της χρήσης της ζώνης ασφαλείας και του κράνους, της κατανάλωσης αλκοόλ και της απόσπασης προσοχής των οδηγών.

Να τοποθετήσουν στηθαία ασφαλείας φιλικά προς τους δικυκλιστές στις ευαίσθητες περιοχές συγκρούσεων δικυκλιστών.

Γι' αυτό, λοιπόν, θα πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί, όταν οδηγούμε, να ακολουθούμε τα όσα προβλέπει ο ΚΟΚ, αντί να κάνουμε του... κεφαλιού μας, ώστε να μειωθούν τα λάθη και οι επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές, που μπορούν να καταλήξουν ακόμα και σε θάνατο.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!