Πόσο καταναλώνoυν πραγματικά τα αυτοκίνητά μας;

Πέτρος Πιτσίνης
Πόσο καταναλώνoυν πραγματικά τα αυτοκίνητά μας;
Η νέα μέθοδος μέτρησης κατανάλωσης και ρύπων στο δρόμο, «βγάζει λαγό» και δείχνει τεράστιες αποκλίσεις σε σχέση με τις εργοστασιακές τιμές, που παραμένουν σε ουτοπικά χαμηλά επίπεδα.
Η Ευρωπαϊκή ΅Ενωση υποχρεώνει πιλοτικά από φέτος και υποχρεωτικά από το 2019 όλους τους κατασκευαστές να μετρούν τους ρύπους και τις καταναλώσεις των αυτοκινήτων που διαθέτουν στις χώρες μέλη της, σε πραγματικές συνθήκες. Ο νέος αυτός κύκλος δοκιμών με την ονομασία RDE (Real Driving Emissions) δεν έρχεται να αντικαταστήσει τον εργαστηριακό, που ισχύει σήμερα και θα ισχύει και στο μέλλον. Θα προστεθεί όμως ως ένα συμπληρωματικό στοιχείο ενημέρωσης αλλά και ένδειξης κατά πόσο οι κατασκευαστές μπορούν, αυτό που επιτυγχάνεται στο εργαστήριο, να το αποδείξουν και στο δρόμο. Θα σκεφτόταν κανείς γιατί η μέθοδος RDE να μην επικρατήσει, αφού είναι σαφώς πιο κοντά στην πραγματικότητα. Η απάντηση είναι διότι δεν έχει ακρίβεια. Οι αλλαγές της θερμοκρασίας, των συνθηκών, η ποιότητα του καυσίμου, η ένταση του αέρα ακόμα και ο τρόπος οδήγησης, όλα επηρεάζουν προς τα πάνω ή προς τα κάτω την κατανάλωση. Σαφώς και υπάρχει κάποιο «πρωτόκολλο», αλλά δεν μπορεί να τηρηθεί με την ίδια ακρίβεια του εργαστηρίου, όπου όλες οι παράμετροι είναι σταθερές και συγκεκριμένες. Η συζήτηση για την μέτρηση των ρύπων των οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες είχε ανοίξει πολύ χαμηλόφωνα πριν ακόμα την υπόθεση παραποίησης των ρύπων στους diesel κινητήρες της VW. Μετά όμως από αυτό, οι διαδικασίες επιταχύνθηκαν. Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει ορίσει, ότι η μέτρηση γίνεται με συγκεκριμένες φορητές συσκευές και σε πλήθος διαδρομών, οι οποίες περιλαμβάνουν φυσικά πόλη, επαρχιακό δρόμο, αυτοκινητόδρομο και εναλλαγές υψομέτρου και κλίσεων. Η σωστή ρύθμιση των φορητών συσκευών ελέγχου ανατίθεται σε νόμιμα κέντρα πιστοποίησης, όχι όμως αυστηρά καθορισμένα. Έτσι, ο κάθε κατασκευαστής μπορεί να επιλέξει το φορέα πιστοποίησης που επιθυμεί. Εταιρείες όπως ο γαλλικός όμιλος PSA (Peugeot, DS, Citroen) και η Opel, έχουν ξεκινήσει ήδη να δίνουν για πάρα πολλά μοντέλα τους –όλα τα σύγχρονα και αρκετά λίγο πιο παλιά- στοιχεία μέσης κατανάλωσης σε πραγματικές συνθήκες. Citroen, DS και Peugeot διαθέτουν μάλιστα μια ειδική εφαρμογή σε κάποια από τα ευρωπαϊκά site τους, μέσω της οποίας μπορείς να υπολογίσεις την πραγματική κατανάλωση ανάλογα με το φορτίο του αυτοκινήτου, το είδος της διαδρομής κ.λ.π. Αυτό που γνωρίζει ό κάθε οδηγός αυτοκινήτου, είναι ότι η επίσημη μέση κατανάλωση σύμφωνα με τον εργαστηριακό κύκλο είναι σαφώς πολύ χαμηλότερη σε σχέση με αυτή που επιτυγχάνεται στο δρόμο. Το πόσο ποικίλει, μπορούμε πλέον να δούμε, σε ένα δημοφιλές μοντέλο της Citroen και σε ένα της Peugeot, τα C3 και 308, με κινητήρες βενζίνης και diesel αντίστοιχα, ποιες είναι οι διαφορές που δίνουν οι ίδιες οι εταιρείες. Το νέο μικρό Citroen C3 PureTech 82 με το βασικό κινητήρα βενζίνης έχει μέση κατανάλωση 4,7 λίτρα/100 χλμ. βάσει του υφιστάμενου κύκλου δοκιμών, ενώ με το νέο RDE, 6,2. Η διαφορά είναι 1,5 λίτρα ή 32%. Το Citroen C3 BlueHDi 75 S&S με τον βασικό επίσης κινητήρα diesel και start/stop, έχει επίσημη μέση κατανάλωση 3,5 λίτρα/100 χλμ. Βάσει RDE ανεβαίνει στα 4,9 λίτρα, δηλάδή 1,4 περισσότερα ή ποσοστό 40%. Το Peugeot 308 1.2 PureTech 130 S&S με τον ισχυρό και βραβευμένο κινητήρα turbo βενζίνης, έχει μέση κατανάλωση 4,6 λίτρα/100 χλμ. Στο δρόμο όμως, αυτή ανεβαίνει στα 6,9 λίτρα, δηλαδή 2,3 περισσότερα/100 χλμ, που σημαίνει αύξηση 50%. Η εισαγωγική diesel εκδοχή του Peugeot 308 BlueHDi 100 S&S έχει χαμηλή κατανάλωση, μόλις 3.6 λίτρα/100 χλμ. Στο δρόμο επίσης επιτυγχάνει την πολύ καλή των 5,1 λίτρων, που είναι όμως και πάλι 1,5 λίτρα μεγαλύτερη από την εργοστασιακή ή, σε ποσοστό, 42%. Βλέπουμε λοιπόν ότι από τα στοιχεία που δίνουν οι ίδιοι οι κατασκευαστές, ότι η εργαστηριακή μέτρηση της κατανάλωσης είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη μεν αλλά ανεδαφική. Αντίθετα, η μέτρηση RDE δεν μπορεί να έχει τα ίδια αποτελέσματα σε κάθε επανάληψη, παρουσιάζοντας πάντα μικρές διαφορές, αποτυπώνει όμως με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια την πραγματική κατανάλωση που θα πετύχει ο μέσος οδηγός στην καθημερινότητά του. Αξίζει τέλος να σημειώσουμε ότι από το Σεπτέμβριο του 2017 θα αλλάξει και ο εργαστηριακός κύκλος δοκιμών κατανάλωσης και ρύπων, καθώς το πρότυπο NEDC (New European Driving Cycle), θα αντικατασταθεί από το WLTP (Worldwide Light Vehicle Test Procedure), που θα είναι μια εναρμονισμένη διαδικασία μέτρησης όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στις ΗΠΑ.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!