Ο θεσμός που παράγει οδηγάρες! (vid)

Γιώργος Βαρίνος Γιώργος Βαρίνος
Ο θεσμός που παράγει οδηγάρες! (vid)
Ως κεραυνός εν αιθρία έπεσε η πρόταση του ΣΟΑΑ για την διεξαγωγή Πρωταθλήματος ΕΝΙΑΙΟΥ με αυτοκίνητο το Skoda Fabia 1.2. Αυθόρμητα μας ήρθε η ρήση του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ... I have a dream…

Αξίζει να κάνουμε μια αναδρομή στο παρελθόν και να εξηγήσουμε τα πάντα γύρω από τον θεσμό με λεπτομέρειες.

O ΣΟΑΑ είναι ο Σύνδεσμος Οδηγών Αγώνων Αυτοκινήτου και αποτελεί τον επίσημο φορέα των Ελλήνων οδηγών αγώνων, κάθε κατηγορίας. Το 1975 ο ΣΟΑΑ δημιούργησε τον θεσμό του ΕΝΙΑΙΟΥ πρωταθλήματος όπου για πρώτη φορά οι οδηγοί, θα ξεδίπλωναν το ταλέντο τους με ένα ίδιο αυτοκίνητο. Ο θεσμός γνώρισε μεγάλη επιτυχία, «έβγαλε» εκπληκτικούς οδηγούς, όπως τον σημερινό Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Δημήτρη Μιχελακάκη και έφτασε στο μέγιστο επίπεδο επαγγελματισμού, ανταγωνισμού, προβολής και ενδιαφέροντος το 2002 με την τελευταία χρονιά που η SEAT/ΤΕΧΝΟΚΑΡ συμμετείχε, με τα Seat Leon. Έκτοτε ο θεσμός άρχισε να χάνει την λάμψη του, με τα Nissan Micra που δεν γνώρισαν την ίδια επιτυχία με τα Seat Leon, και τελικά με τα MG 105 ZR το 2006 που αποτέλεσαν και το κύκνειο άσμα του θεσμού. Από τότε μέχρι τις μέρες μας δεν ξαναέγινε ENIAIO και οι αγώνες, έχασαν την πιο θεαματική και απαιτητική μορφή τους, που έβγαζε οδηγάρες...

Δέκα χρόνια μετά, ο ΣΟΑΑ ξαναχτυπά. Ο Αντιπρόεδρος Νίκος Περατινός κατάφερε να πείσει την νέα αντιπροσωπεία της Skoda, την πολύ δραστήρια (με την εμπλοκή της τα προηγούμενα χρόνια στο ΠΠΤ Μοτοσυκλετών με την Ducati) Kosmocar A.E. να συμμετέχει ενεργά στο «project ENIAIO 2017» κατεβάζοντας την τιμή του Skoda Fabia 1.2 TSI από τις 14.080€ στις 9.990€.

Δειλά δειλά... αυτό που πολλοί πραγματικοί φίλοι των αγώνων ζητούσαν χρόνια, φαίνεται πως θα γίνει πραγματικότητα. Το ΕΝΙΑΙΟ 2017 αλλά και 2018 θα γίνει με Skoda Fabia 1.2 TSI.

Για όλους όσοι δεν γνωρίζουν τι είναι το ΕΝΙΑΙΟ, αξίζει να πούμε μερικά πράγματα. Το ΕΝΙΑΙΟ όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το όνομά του, είναι ένα ενιαίο πρωτάθλημα ταχύτητας αυτοκινήτου με ένα συγκεκριμένο μοντέλο, με το οποίο -κάτω από συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές- τρέχουν όλοι, με ακριβώς όμοια σε δυναμική αυτοκίνητα. Έτσι, σε θεωρητικό επίπεδο, μετρά μόνον ο οδηγός, ο οποίος θα πρέπει να βρει τρόπους να μην τον περάσουν ή να περάσει ίδιας δυναμικότητας αυτοκίνητα. Μια διαδικασία -που πιστέψτε με- θέλει τεράστιο ταλέντο, φυσική ταχύτητα, τεχνική, ικανότητες, αγωνιστική φιλοσοφία και... θράσος. Σε όλες τις υπόλοιπες μορφές αγώνων, τα αυτοκίνητα είναι «διαφορετικά» μεταξύ τους. Όποιος έχει ρίξει τα περισσότερα χρήματα επιλέγοντας το καλύτερο αυτοκίνητο ή έχει τους καλύτερους μηχανικούς (πάλι αυτός με τα περισσότερα χρήματα), ή έχει κάνει τις περισσότερες δοκιμές (πάλι αυτός με τα περισσότερα χρήματα)... νικά. Στο ΕΝΙΑΙΟ δεν πάει έτσι. Χρειάζεται μια ιδανική συνταγή, εμπειρίας, γνώσεων, φυσικής ταχύτητας και ταλέντου για να διακριθείς και πολύ τύχης για να νικήσεις. Πολύ τύχης όμως, δεδομένου πως όλοι πάνε το ίδιο γρήγορα! Φυσικά αυτό, εξασφαλίζει θέαμα έντονο συναγωνισμό και πάρα πολύ δράμα...

Ας δούμε τώρα τι πρέπει να έχουν στο μυαλό τους οι άνθρωποι του ΣΟΑΑ αλλά και της OMAE (δηλαδή της Ομοσπονδίας αυτοκινήτου) αν θέλουν ο θεσμός να πετύχει και να ξαναδώσει ενδιαφέρον και οι θεατές να επιστρέψουν στις πίστες. Χρειάζεται show business. Πρέπει να βρεθεί τρόπος να γίνει το ΕΝIAIO ένα show. Ιδανικά ένα τηλεοπτικό show. Πρέπει τάχιστα να καταλήξουν στις αυστηρές τεχνικές προδιαγραφές (καθώς ο κινητήρας είναι turbo και οι πειρασμοί θα είναι μεγάλοι) και να βρεθούν οι ημερομηνίες των αγώνων, που να μην συμπίπτουν με ημερομηνίες των αγώνων της Formula 1 ή του MotoGP. Το γιατί είναι λογικό. Ποιος θα αφήσει τον καναπέ του και τον OTE TV, με τις μεταδόσεις σε εκπληκτική υψηλή ανάλυση, για να τρέχει στα Μέγαρα και τις Σέρρες, για να δει ΕΝΙΑΙΟ;

Έτσι λοιπόν, πρέπει να βρεθούν ημερομηνίες που να μην γίνονται αγώνες Formula 1 ή MotoGP, ή αν γίνονται, να γίνονται άλλη ώρα, όπως π.χ. για την Formula 1 και το MotoGP, οι αγώνες που γίνονται μακριά από την Ευρώπη και έτσι οι εκκινήσεις των αγώνων είναι νωρίς το πρωϊ, ή πιο αργά το βράδυ εκείνης της Κυριακής.

Εφόσον υπάρχει λοιπόν το πρόγραμμα, θα πρέπει να βρεθεί ένα μοντέρνο συνεργείο κινηματογράφησης, που να μπορεί σε πραγματικό χρόνο να βγάλει broadcast με σκηνοθέτη, ένα τηλεοπτικό feed το οποίο να μπορεί -με πολλές κάμερες- να «πιάσει» την έξαψη του συγκεκριμένου αγώνα και να μπορεί να δοθεί σε ένα από τα Ελληνικά δορυφορικά μπουκέτα, ως ποιοτικό «τηλεοπτικό» προϊόν. Οι τιμές έχουν πέσει και οι ταλαντούχοι άνθρωποι υπάρχουν. Η τεχνολογία βοηθά και τα drone πλέον κοστίζουν ελάχιστα... Αν περιμένουν οι υπεύθυνοι του ΣΟΑΑ ή της ΟΜΑΕ, να στείλουν συνεργείο με πολλές κάμερες τα συνδρομητικά κανάλια... Κυριακή μεσημέρι... απλώς έχασαν!

Εφόσον έχουμε το προϊόν, είμαστε πιο κοντά στην ευρεία προβολή και το μεγάλο ενδιαφέρον που χρειαζόμαστε. Μην ξεχνάμε πως το κοινό δεν είναι εξοικειωμένο πια. Έχει να δει ΕΝΙΑΙΟ δέκα χρόνια. Δέκα γενιές πιτσιρικάδων δεν ξέρουν τι είναι αυτό. Πρέπει να μιλήσουμε στην γλώσσα τους.

Εδώ πολύ σωστά ο ΣΟΑΑ, προκηρύσσει και Έπαθλο Νέων Οδηγών. Να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Αν και το ΕΝΙΑΙΟ 2017 ανακοινώθηκε ως ΕΠΑΘΛΟ, πιστεύω πως στις επόμενες εβδομάδες θα πρυτανεύσει η λογική στις συζητήσεις που θα έχουν ήδη αρχίσει με την ΟΜΑΕ και τελικά θα έχουμε ένα «Πρωτάθλημα ΕΝΑΙΟΥ 2017» που θα περιλαμβάνει μέσα του και ένα «Έπαθλο Νέων Οδηγών». Αυτό είναι το σωστό και αυτό θα γίνει ελπίζω και εύχομαι.

Λέγαμε λοιπόν, πως θα πρέπει να μιλήσουμε στη γλώσσα των «νέων» φίλων του θεσμού και δεν υπάρχει πιο εύκολος τρόπος από τη χρήση των social media, που μπορούν να τραβήξουν χιλιάδες νέους ενδιαφερόμενους, αν χρησιμοποιηθούν σωστά. Επίσης, την εποχή της ακμής του θεσμού, υπήρχε και παράλληλο Πρωτάθλημα Τύπου με 10 αυτοκίνητα! Με τα ΜΜΕ να έχουν γίνει πλέον δεκάδες και την οικονομία να βρίσκεται στα Τάρταρα, αυτό δεν «παίζει». Μπορώ όμως να προτείνω κάτι άλλο στην Kosmocar. Να έχει ένα Δημοσιογραφικό Αγωνιστικό Skoda Fabia 1.2 TSI (ή δύο... γιατί υπάρχουν και θερμοκέφαλοι) και να προσκαλεί σε κάθε αγώνα 10 ΜΜΕ που σε «δοκιμασία» Time Attack, ας πούμε την Τρίτη... της εβδομάδας κάθε αγώνα, να προσπαθούν να κερδίσουν μια θέση στον αγώνα. Και σε κάθε αγώνα, τα ΜΜΕ να είναι διαφορετικά. Έτσι όλοι θα δοκιμάσουν το αυτοκίνητο και θα «γράψουν» για την εμπειρία, συμμετέχοντας στο Time Attack. Το Time Attack θα είναι 3 γύροι στα Μέγαρα, δύο φορές και θα μετρούν και οι δύο (ο μέσος όρος), ώστε οι «πολύ γρήγοροι» να οδηγήσουν μυαλωμένα, καθώς μια πιθανή ατυχία να τους βγάζει αυτόματα έξω... ώστε με ένα αυτοκίνητο να βγει η χρονιά.

Και προσέξτε...στα ΜΜΕ δεν εννοώ μόνο τον ειδικό τύπο... αλλά το σύνολο των ΜΜΕ στην Ελλάδα. Κάποιοι διευθυντές μοντέρνων ΜΜΕ έτρεχαν κάποτε και με Formula 3! Έτσι και προβολή από τα πρωινάδικα θα έχουμε και όλοι θα μιλάνε για τον «νέο» θεσμό των Ελληνικών αγώνων και μπλα μπλα μπλα... Και φυσικά να δημιουργηθεί και site με πληροφορίες, αποτελέσματα, φωτογραφίες υψήλης ανάλυσης, δηλώσεις κ.λπ.

Επίσης, ιδέα με εξασφαλισμένη προβολή, είναι η χρήση ενός ακόμα Αγωνιστικού Skoda Fabia 1.2 TSI το οποίο, στο ίδιο γεγονός με τους δημοσιογράφους (την Τρίτη... της εβδομάδας κάθε αγώνα) να κάνει το ίδιο με ηθοποιούς, τραγουδιστές ή αθλητές. Να ακολουθούν το ίδιο πρόγραμμα με τους δημοσιογράφους με την επίβλεψη ενός από τους καταξιωμένους καθηγητές αγωνιστικής οδήγησης (με τυχαία σειρά, Ιαβέρη, Παπαπάσχο, Τσάδαρη) και να προσπαθήσουν να πλησιάσουν στο μισό δευτερόλεπτο την επίδοση των δημοσιογράφων ώστε τελικά να τρέξουν και αυτοί στον αγώνα της Κυριακής! Δεν χρειάζεται να είναι καθηγητής Πανεπιστημίου κανείς, για να φανταστεί πόσοι θα έρθουν στην πίστα, να δουν τον ηθοποιό/τραγουδιστή/αθλητή που προκρίθηκε στον αγώνα...

Αν γίνουν όλα αυτά, είναι πολύ πιθανόν, το ενδιαφέρον γα τον θεσμό να εκτοξευτεί. Ας δούμε λοιπόν και το θέμα του κόστους όλης αυτής της ιστορίας. Αν το καλοσκεφτείτε 4.000€ έκπτωση είναι μια τεράστια βοήθεια για οποιονδήποτε θέλει να συμμετάσχει, οπότε η Kosmocar Α.Ε. βάζει εκείνη το 1/3 περίπου της πραγματικής δαπάνης του αυτοκινήτου. Τώρα, ανακοινώθηκε ένα ποσό της τάξης των 2.000€ (+/-500€) για την μετατροπή του αυτοκινήτου σε αγωνιστικό.

Πιστεύω -προσωπική μου άποψη- πως αυτό το ποσό δεν είναι σωστό. Τα βασικά εξαρτήματα που κάνουν το αυτοκίνητο αγωνιστικό είναι, ο κλωβός ασφαλείας, οι αγωνιστικές αναρτήσεις, το κάθισμα με τις ζώνες ασφαλείας 4 τουλάχιστον σημείων, η τροποποίηση των ηλεκτρικών με την ύπαρξη εξωτερικού διακόπτη, το αγωνιστικό τιμόνι και ο πυροσβεστήρας. Αυτά όλα δεν κάνουν 2.000€ αλλά 3.500€, αλλά δεν νομίζουμε πως τα 1.500€ παραπάνω θα κάνουν διαφορά. Ας γίνουν όλα τα παραπάνω που αναφέρουμε ώστε να εξασφαλιστεί η επιτυχία και τα 1.500€+ δεν είναι τίποτε.

Έτσι λοιπόν έχουμε φτάσει στις 13.500€ αλλά υπολογίστε και 500€ για να σας «γδύσει» (να βγάλει καθίσματα, μοκέτες, τιμόνι) το ολοκαίνουργιο σας αυτοκίνητο, το εξουσιοδοτημένο κατάστημα από το οποίο το πήρατε και άλλα 500€ για να σας τοποθετήσουν τον κλωβό, το τιμόνι, το κάθισμα, τα ηλεκτρικά, τις ζώνες και τον πυροσβεστήρα. Πάλι με βάση το παρελθόν, κάποιο κόστος από αυτά, μπορεί να καλύψει ένας χορηγός που θα βρίσκεται σε όλα τα αυτοκίνητα, αλλά για τον καλύτερο υπολογισμό, θα πούμε πως είμαστε στις 14.500€ και το αυτοκίνητο είναι έτοιμο για τον πρώτο αγώνα.

Θα πρέπει να κάνετε ένα shake down, μια γενική δοκιμή δηλαδή και να δείτε πως όλα λειτουργούν κανονικά. Επίσης θα πρότεινα να κάνετε αρκετούς γύρους, ώστε να εξοικειωθείτε με το νέο σας αυτοκίνητο, αν και θα μοιάζει με Polo ή Ibiza στη γενική του αίσθηση, καθώς μοιράζεται κοινό πάτωμα με αυτά και πολλά κοινά μηχανικά μέρη.

Να πούμε πως η δοκιμή με λάστιχα, βενζίνες, φαγητά, τακάκια φρένων κ.λπ. κοστίζει 500€ ακόμα, φτάσαμε στον πρώτο αγώνα με 15.000€ έξοδα. Και τώρα υπολογίστε και 1.500 με 2.000 € σε κάθε αγώνα και 2.500€ για τον αγώνα στις Σέρρες, ένα ποσό που περιλαμβάνει ελαστικά, φαγητά, ξενοδοχεία, γενικά έξοδα και μεταφορικά προς και από τον αγώνα.

Η προκύρηξη αναφέρει 4 αγώνες πίστας και 2 αναβάσεις. Οι αγώνες πίστες με βάση την εμπειρία μου θα περιλαμβάνουν δύο επισκέψεις στα Μέγαρα, μία στην Τρίπολη και μία στις Σέρρες. Και γράφω επισκέψεις και όχι αγώνες... γιατί προτείνω (πάλι κατά προσωπική μου άποψη) πως πρέπει να γίνουν διπλοί αγώνες σε κάθε μία από τις αγωνιστικές ημέρες και έτσι από 4+2 αγώνες να έχουμε 8+2 αγώνες με το ίδιο ακριβώς κόστος για τους αγωνιζόμενους, αλλά με διπλάσιο ενδιαφέρον για όλους...

Το συνολικό κόστος φτάνει τα 23.500€ για όλη την σεζόν οικονομικά, αλλά θα έλεγα πως θα αγγίξει τις 28-30.000 για κάποιον που δεν έχει ασχοληθεί με το θέμα, δεν έχει τέντες, έξτρα ζάντες, εργαλεία και υποδομή.

Το ετήσιο κόστος δεν είναι μεγάλο, αλλά στις μέρες μας με ελάχιστους χορηγούς και παντελή απουσία ρευστού, αποτελεί ένα δυσεπίλυτο πρόβλημα που ο ενδιαφερόμενος πρέπει να λύσει.

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες, θα λυθούν αρκετές από τις απορίες μας και ακόμα, όλα τα παραπάνω θα σχολιαστούν από τους γνώστες και ενδιαφερόμενους δημιουργώντας μια ωφέλιμη «βαβούρα» που θα οδηγήσει σε λύσεις για το καλύτερο αποτέλεσμα για όλους.

Αναλόγως της κατεύθυνσης που θα πάρει το project ENIAIO 2017, ίσως... επαναλαμβάνω ίσως, τολμήσουμε και εμείς να συμμετέχουμε σε αυτή τη γιορτή των ελληνικών αγώνων που είναι εφικτό να επαναφέρει την λάμψη, που αυτή τη στιγμή έχει θαμπώσει...


• Όλα τα παραπάνω γράφτηκαν με την εμπειρία που απέκτησα, συμμετέχοντας στην πιο ανταγωνιστική και θεαματική χρονιά του θεσμού το 2002. Το γιατί θα το καταλάβετε βλέποντας το video…

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Γιώργος Βαρίνος
Γιώργος Βαρίνος