Η έρευνα της Mastercard ‘12th Man Effect’ για τους οπαδούς και το μυστικό της νίκης! (pics & infografic)

Gazzetta team
Η έρευνα της Mastercard ‘12th Man Effect’ για τους οπαδούς και το μυστικό της νίκης! (pics & infografic)

bet365

Ειδικοί αθλητικοί ψυχολόγοι πραγματοποίησαν έρευνα για λογαριασμό της Mastercard, επίσημο χορηγό του UEFA Champions League, που αποκαλύπτει ότι οι οπαδοί μπορούν να ενισχύσουν την απόδοση της ομάδας τους, όσο και ένας… πραγματικός 12ος παίκτης.

Λίβερπουλ και Ρεάλ Μαδρίτης προετοιμάζονται πυρετωδώς για τον μεγάλο τελικό του UEFA Champions League, υπολογίζοντας, όπως πάντα στα μεγάλα παιχνίδια, στην υποστήριξη των οπαδών τους.

Πολλές φορές η αναφορά στη βοήθειά τους ακούγεται σαν κλισέ, ωστόσο η έρευνα ειδικών αθλητικών ψυχολόγων, αποδεικνύει πως κάθε άλλο παρά ανούσια είναι!

Η Mastercard, Επίσημος Χορηγός του UEFA Champions League, πραγματοποίησε έρευνα σχετικά με την επίδραση που έχουν οι πανηγυρισμοί των φιλάθλων στην απόδοση της ομάδας τους, σε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα. Παράλληλα, προσπάθησε να αποκωδικοποιήσει τις αντιδράσεις των παικτών κατά τον πανηγυρισμό ενός γκολ, δείχνοντας πως αντικατοπτρίζουν την ψυχολογία της ομάδας, που παίζει σημαντικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι ξέφρενοι πανηγυρισμοί στην κερκίδα του γηπέδου μπορούν να έχουν ισοδύναμο αποτέλεσμα με την προσθήκη ενός επιπλέον παίκτη (12ου) στο χορτάρι, ενώ και η συμπεριφορά των παικτών εντός γηπέδου μπορεί να επηρεάσει θετικά το τελικό αποτέλεσμα. Πανό και σημαίες, χαμόγελα και τραγούδια, συνεχόμενος «θόρυβος» από την κερκίδα κάθε άλλο παρά αδιάφορα είναι στην προσπάθεια για τη νίκη.

Ξεκινώντας με τον ρόλο του 12ου παίκτη, αυτός αποδεικνύεται πολύτιμος. Η ψυχολογία των 11 παικτών μια ομάδας ποδοσφαίρου επηρεάζεται θετικά στο άκουσμα και τη θέα των οπαδών που ζητωκραυγάζουν (πανηγυρισμοί, συνθήματα, πανό και κασκόλ της ομάδας) και η προσπάθεια που καταβάλλουν στον αγώνα αυξάνεται έως και 8%. Στο ίδιο κλίμα, μόνο θετική επίδραση έχουν τα χαμόγελα και το αίσθημα αισιοδοξίας και στήριξης μεταξύ των οπαδών, αφού αυτό μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της απόδοσης των παικτών ως και 12%! Είναι εύλογο άλλωστε το ερώτημα, ποιος ποδοσφαιριστής δεν θα ήθελε να βλέπει ευχάριστες αντιδράσεις στην κερκίδα, αντί για δυσφορία και αποδοκιμασίες…

Αν θέλει κανείς να πάρει παράδειγμα μιας συμπαραστατικής εξέδρας, τότε, σύμφωνα με την έρευνα, δεν έχει παρά να κοιτάξει όσα κάνουν οι οπαδοί στην κεντρική Ευρώπη. Εκεί εντοπίζονται οι πιο θορυβώδεις σε ντεσιμπέλ κερκίδες, με τους Γάλλους να… ξεκουφαίνουν τους αντιπάλους τους (99), τους Ολλανδούς (95) και τους Βέλγους (91) να ακολουθούν και τους Γερμανούς (90) να συμπληρώνουν την τετράδα!

Αντίστοιχα, σημαντικός φαίνεται πως είναι και ο τρόπος με τον οποίο ζουν το παιχνίδι οι παίκτες! Σύμφωνα με την έρευνα, οι ομάδες που πανηγυρίζουν μαζικά ένα γκολ με αγκαλιές, «high-fives» και κάθε άλλη σωματική επαφή, είναι πιθανότερο κατά 50% να σηκώσουν στο τέλος την κούπα. Το ποσοστό καταγράφει με βάση τις αντιδράσεις στην εξέλιξη του παιχνιδιού την ψυχολογία των παικτών, συνάγοντας πως οι πιο «ψυχροί» πανηγυρισμοί και η έλλειψη έντασης χαρακτηρίζει το 49% των ηττημένων σε τελικούς και όχι μόνο.

Η μελέτη έδειξε επίσης, ότι η χαρακτηριστική κίνηση «power pose» που κάνει ο κορυφαίος σκόρερ του UEFA Champions League, Κριστιάνο Ρονάλντο, αποτελεί έναν πανηγυρισμό που προσφέρει στην ομάδα του ακόμη περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας. Οι ερευνητές πρότειναν λοιπόν στους παίκτες κάτι ανάλογο, να προτάσσουν τον θώρακά τους όταν πανηγυρίζουν, καταλαμβάνοντας όσο περισσότερο χώρο μπορούν με το σώμα τους, να σηκώνουν το κεφάλι τους και ο διασκελισμός των ποδιών τους να ανοίγει τουλάχιστον κατά το πλάτος των ώμων. Το 77% των παικτών που γιορτάζουν έτσι την επιτυχία τους είναι αυτοί που γελάνε και στο τέλος, ενώ ακόμα υψηλότερο είναι το ποσοστό για όσους πανηγυρίζουν ανοίγοντας τα χέρια τους προς τους συμπαίκτες ή το κοινό!

Σημασία στατιστικά φαίνεται πως έχουν μέχρι και τα χρώματα των ομάδων. Το «κόκκινο», όπως αυτό που θα φοράει η Λίβερπουλ στην περίπτωση, είναι το χρώμα των ομάδων που κερδίζουν τα περισσότερα παιχνίδια, ενώ εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως από το 1947 ως το 2003, το 60% των αγγλικών συλλόγων που κατέκτησαν το πρωτάθλημα στην Αγγλία είχαν κόκκινο στη φανέλα τους!

Αντίστοιχα, το άσπρο είναι αυτό που φαίνεται πιο χαρακτηριστικά μέσα από το γήπεδο, όταν οι παίκτες κοιτούν την κερκίδα! Αυτό φαίνεται πως… δείχνει τον δρόμο για τους οπαδούς της Ρεάλ Μαδρίτης, που αν «βάψουν» λευκή την εξέδρα στην οποία θα κάτσουν, θα δημιουργήσουν το αντίστοιχο κλίμα για τους ποδοσφαιριστές των «reds» του Γιούργκεν Κλοπ.

Τέλος, ο αθλητικός ψυχολόγος και συγγραφέας της έρευνας, Μπράντλεϊ Μπους,, ένας από τους κορυφαίους στο χώρο της εφαρμοσμένης ψυχολογίας του αθλητισμού, προσφέρει πέντε συμβουλές, για να είναι ένας οπαδός ανεκτίμητος για την ομάδα του. Αυτές είναι:1) Να είναι θορυβώδεις και περήφανοι, 2) να τραγουδούν συνέχεια, 3) να κρατούν σημαίες, κασκόλ, πανό και οτιδήποτε άλλο ορατό στους ποδοσφαιριστές, 4) να είναι χαμογελαστοί και αισιόδοξοι, δείχνοντας πως στηρίζουν σε κάθε προσπάθεια τους παίκτες της ομάδας τους, 5) να πηγαίνουν στο γήπεδο με τη φανέλα της, ώστε να «χρωματίζουν» κατάλληλα την κερκίδα τους.

Εξάλλου, η Mastercard δεν σταματά να ενθαρρύνει τους οπαδούς των ομάδων να δείξουν πως από μια μπάλα μπορεί να ξεκινήσει μία αξέχαστη εμπειρία και να μοιραστούν στα social media τους πανηγυρισμούς ενός γκολ, χρησιμοποιώντας το hashtag #StartSomethingPriceless, για τις μοναδικές στιγμές που ζουν στο πλάι του αγαπημένου τους συλλόγου.

 

CHAMPIONS LEAGUE Τελευταία Νέα