Η ώρα που το ποδόσφαιρο παρουσιάζει το δικό του facebook

Ο Βασίλης Σαμπράκος γράφει για το dugout.com, την social media πλατφόρμα που δημιούργησαν 27 ευρωπαϊκοί σύλλογοι με την προσδοκία να την εξελίξουν στην ποδοσφαιρική έκδοση του facebook και να βγάλουν πολλά χρήματα (και) από αυτή την αγορά.

Η ώρα που το ποδόσφαιρο παρουσιάζει το δικό του facebook

Στην εξέλιξη του χρόνου γινόταν ολοφάνερο ότι οι μεγάλοι σύλλογοι και οι μεγάλης απήχησης προσωπικότητες, δηλαδή προπονητές και - κυρίως αυτοί - ποδοσφαιριστές επιχειρούσαν να μετρήσουν τις social media δυνάμεις τους και συγχρόνως να εκτιμήσουν τις δυνατότητες και τις προοπτικές να αυξήσουν την κερδοφορία τους εκμεταλλευόμενοι την απήχησή τους. Οι παρατηρητές αυτής της αγοράς αντιλαμβάνονταν εδώ και καιρό την πρεμούρα των μεγάλων ευρωπαϊκών συλλόγων να αυξήσουν τον αριθμό των followers στις - πλέον - παραδοσιακές social media πλατφόρμες, δηλαδή το facebook, το twitter και το instagram αλλά και σε κάθε καινούργια πλατφόρμα που δημιουργούσε μια μόδα. Ολα αυτά δεν τα έκαναν απλώς επειδή ήθελαν να μετρήσουν τις δυνάμεις τους και να ερευνήσουν τις προοπτικές κέρδους, αλλά και επειδή ήθελαν να βρουν τον τρόπο να κυριαρχήσουν και σε αυτή την αγορά χρησιμοποιώντας την αδιανόητα μεγάλη δύναμη του ποδοσφαίρου.
Κάπως έτσι 27 ευρωπαϊκοί σύλλογοι, ανάμεσα στους οποίους οι Μπαρτσελόνα, Λίβερπουλ, Μπάγερν, Αρσεναλ, Τσέλσι, Γιουβέντους, Μάντσεστερ Σίτι, Παρί Σεν Ζερμέν, Μίλαν, Ρόμα, Γαλατάσαράι συμμετέχουν σε ένα startup, το dugout.com, το οποίο κάνει λανσάρισμα αυτές τις μέρες με τη διακήρυξη ότι θα εξελιχθεί εντός 2ετίας στο απόλυτο ποδοσφαιρικό facebook και με υπόσχεση προς τους μετόχους του, που είναι οι ίδιοι οι σύλλογοι, όπως και κάποιοι ζάμπλουτοι επιχειρηματίες σαν τον Σερ Philip Green, ότι όταν θα κλείνει 2ετία αυτή η επιχείρηση θα έχει ετήσια έσοδα ύψους 75 εκατ. δολαρίων και θα μοιράζει κέρδη ύψους 30 εκατ. δολαρίων ετησίως. 

Ποια είναι η ιδέα; Οι μελέτες της συμπεριφοράς των ποδοσφαιρόφιλων χρηστών στα social media έδειξαν στις ομάδες ότι θα είχε μεγάλη προοπτική η δημιουργία μιας αντίστοιχης του facebook πλατφόρμας που θα αφορά μόνο το ποδόσφαιρο. Ολες οι παραπάνω ομάδες, όπως και μια σειρά από σούπερ σταρ ποδοσφαιριστές θα δημιουργούν περιεχόμενο το οποίο είτε θα ποστάρουν αποκλειστικά στο dugout, είτε θα το ποστάρουν εκεί και θα το κρατούν αποκλειστικά εκεί για τουλάχιστον 24 ώρες. Με αυτό το “καρότο”, και με τη βεβαιότητα ότι ο ποδοσφαιρόφιλος χρήστης θα προτιμήσει ένα αμειγώς ποδοσφαιρικό περιβάλλον από έναν τοίχο γεμάτο με διαφορετικών ειδών αναρτήσεις, οι ομάδες πιστεύουν ότι θα καταφέρουν σε πολύ σύντομο χρόνο να συγκεντρώσουν τους 425 εκατομμύρια χρήστες που - αθροιστικά - έχουν σήμερα ως followers και προοπτικά να προσελκύσουν το μεγαλύτερο μέρος του ποδοσφαιρόφιλου πληθυσμού του πλανήτη,  οποίος εκτιμάται σε κάτι παραπάνω από 3 δισεκατομμύρια ανθρώπους. 

Πώς σκοπεύουν να βγάλουν χρήματα; Οπως το facebook, δηλαδή μέσα από την πώληση απολύτως στοχευμένης διαφήμισης, η οποία θα είναι κομμένη και ραμμένη για κάθε χρήστη ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του. 

Το κοινό στο οποίο στοχεύει το dugout είναι οι σημερινοί έφηβοι. Είναι συνειδητή η επιλογή να απευθυνθεί σε ποδοσφαιρόφιλους ηλικίας 16-25 ετών, σε αυτούς που, σύμφωνα με τις έρευνες των εμπνευστών της ιδέας, ενδιαφέρονται για τουλάχιστον 4 ομάδες ανά την Ευρώπη και επιθυμούν να “καταναλώνουν” καθημερινά περιεχόμενο που αφορά τις ομάδες και τους ποδοσφαιριστές που θαυμάζουν. 

Με το καλημέρα της αυτή η πλατφόρμα θα μιλά 8 γλώσσες (αγγλικά, ισπανικά, καταλανικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, portuguese και indonesian) και ο στόχος της είναι να μιλήσει πολύ σύντομα όλες τις ασιατικές γλώσσες. Το dugout φυσικά υπόσχεται στις ομάδες - μετόχους ότι εκτός από χρηματικά οφέλη θα έχουν πολύ περισσότερα, διότι θα τις βοηθήσει να φτιάξουν την μεγαλύτερη βάση δεδομένων των οπαδών τους παγκοσμίως, την ίδια στιγμή που θα τους δώσει την ευκαιρία να επικοινωνήσουν με τους φίλους τους σε ολόκληρο τον πλανήτη. 

Το dugout έρχεται σε συνέχεια διαφόρων αντίστοιχων επενδύσεων που είχαν κάνει, μεμονωμένα, μεγάλοι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι σε αμερικάνικης προέλευσης startups. Η ιδέα να συγκεντρωθούν όλοι οι μεγάλοι παίκτες αυτής της αγοράς στην ίδια πλατφόρμα φαίνεται ότι λειτούργησε καταλυτικά. Και δεδομένου ότι ήδη βρίσκονται σε επαφή με τα υπόλοιπα μεγάλα brand names που αρχικώς απουσιάζουν, όπως τη Ρεάλ και την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, οι εκτελεστικοί του dugout είναι βέβαιο ότι δεν θα δυσκολευτούν να συγκεντρώσουν την πλειονότητα, αν όχι το σύνολο της ελίτ των ποδοσφαιρικών συλλόγων αν το λανσάρισμά τους αποδειχθεί επιτυχημένο. 

Φυσικά το λανσάρισμα βασίζεται στη διαφήμιση που θα κάνουν όλοι οι συμμετέχοντες σύλλογοι μέσα από τα γήπεδά τους, όπως φυσικά και οι - αρχικώς 77 - συμμετέχοντες αστέρες σαν τους Γκάρεθ Μπέιλ, Λουίς Σουάρες, Αλέξις Σάντσες, Πάολο Ντιμπάλα, Στεφάν Ελ Σαράουι μέσα από τους social media λογαριασμούς τους. 

Την περίμενα καιρό, με ενδιαφέρον, τη στιγμή που η ποδοσφαιρική αγορά θα αποφάσιζε να μετρήσει την social media δύναμή της και να τα βάλει με το facebook. Δεν είναι εύκολο να επικρατήσει κανείς επί του facebook. Είναι όμως δεδομένη η δύναμη της ελίτ της ποδοσφαιρικής κοινωνίας να δημιουργεί περιεχόμενο το οποίο γνωρίζει πολύ μεγάλη απήχηση. Οταν ενώνονται τόσες πολλές και τόσο μεγάλες ποδοσφαιρικές δυνάμεις, δύσκολα αποτυγχάνουν. 

Best of internet