Iστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 22 (pics & vids)

Gazzetta team
Iστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 22 (pics & vids)
Το Σινέ «Νοσταλγία» ήρθε στο Gazzetta Plus με σκοπό να σας ξεναγεί κάθε εβδομάδα στις πιο αγαπημένες στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου! To ταξίδι στις πιο αγαπημένες ελληνικές ταινίες, που έχουν «ντύσει» όλες μας τις αναμνήσεις συνεχίζεται...

ΜE THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

Ο Βασίλης που «κοιμάται», το λαχείο και οι ιδεολογίες που...ξεχνιούνται

Δύο χρόνια μετά την επιβολή της 7χρονης δικτακτορίας των συνταγματαρχών, στους κινηματογράφους της Αθήνας κάνει πρεμιέρα μια ελληνική ταινία που σατιρίζει με εμφατικό, χιουμοριστικό, αλλά και πικρό – ίσως – τρόπο, τα πολιτικά ήθη της εποχής. Ήθη που εξιδανίκευαν την λαϊκή δεξιά ιδεολογία και έριχναν στα τάρταρα τον κομμουνισμό και τον σοσιαλισμό. Σχέσεις, φιλίες και συναισθήματα καθορίζονταν από αυτές τις ιδεολογίες, δημιουργώντας διχασμό και ιδεολογική σύγχυση, στοιχεία που αποτέλεσαν την μαγιά για την επιβολή της χούντας. Η ταινία αυτή, λοιπόν, είχε τίτλο «Ξύπνα Βασίλη», με πρωταγωνιστές τον Γιώργο Κωνσταντίνου – σε ένα ρόλο που άφησε εποχή -, αλλά και την Έλενα Ναθαναήλ. Μάλιστα, με την ταινία αυτή η τελευταία επέστρεψε στην Finos Film μετά απο 5 χρόνια απουσίας. Ωστόσο, την παράσταση στην ταινία κλέβει ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος, ως ψευτοποιητής Φανφάρας, με την εξαιρετική ερμηνεία του, που ξεδίπλωσε το σπουδαίο ταλέντο ενός μεγάλου θεατρανθρώπου. (Ποιος θα ξεχάσει τον εξαιρετικά τρόπο που απήγγειλε το...ποιήμά του, «Ο σκοταδόψυχος»!). Η ταινία «Ξύπνα Βασίλη» αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου θεατρικού έργου του Δημήτρη Ψαθά, το οποίο είχε πρωτοπαίξει στο θέατρο ο Ντίνος Ηλιόπουλος. Όσον αφορά στην υπόθεση του έργου, ο Βασίλης, ο οποίος αγοράζει συνέχεια λαχεία και διακατέχεται από συντηρητικές πολιτικές πεποιθήσεις, διαπληκτίζεται συνέχεια με τον αριστερό συνάδελφο του, Μάνο. Κάποια μέρα έρχονται στην Αθήνα η μητέρα του και η αδελφή του, Ντίνα, η οποία είναι επίσης αριστερή. Όταν η αδελφή του ερωτεύεται τον Μάνο και τον παντρεύεται, οι αντιρρήσεις του Βασίλη κορυφώνονται. Θα απολυθεί απο τη δουλειά του επειδή ζητά αύξηση και για πρώτη φορά αρνείται να αγοράσει ένα λαχείο, το οποίο αγοράζει ο Μάνος και κερδίζει μια περιουσία. Ο Βασίλης θα χάσει τα λογικά του και θα νοσηλευτεί σε κλινική. Παίρνοντας εξιτήριο, θα διαπιστώσει ότι το πλούσιο πλέον ζευγάρι, με τις άλλοτε αριστερές πεποιθήσεις, έχει μεταβληθεί σε αυτό που ακριβώς απεχθανόταν παλιά. Στο ρόλο του Μάνου εμφανίζεται ο Αλέκος Αλεξανδράκης. Η ταινία όπως είπαμε έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 13 Απριλίου 1969 και έκοψε 201.084 εισιτήρια. Το σενάριο και η σκηνοθεσία ήταν του Γιάννη Δαλιανίδη και η μουσική του Μίμη Πλέσσα. Στο «Ξύπνα Βασίλη» πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Γιώργος Τσιτσόπουλος, Τασσώ Καββαδία, Χρήστος Δοξαράς, Περικλής Χριστοφορίδης, Άγγελος Μαυρόπουλος, Νάσος Κεδράκας, Γιούλη Σταμουλάκη, Κόκα Στυλιανού, Ανθή Γούναρη, Λόλα Μαζαράκη, Εύα Φρυδάκη, Δημήτρης Κούκης, Σωτήρης Τζεβελέκος.

Η «Νύχτα Γάμου» και μια ανέλπιστη εμπορική επιτυχία...

Μπορεί ένα «απλοϊκό» και προβλέψιμο σενάριο να συνθέσει μια ενδιαφέρουσα ταινία, η οποία να κάνει και εμπορική επιτυχία; Η απάντηση είναι ναι, αλλά υπό προϋποθέσεις. Ποιες προϋποθέσεις; Αυτές που διέθετε απλόχερα η ταινία «Νύχτα Γάμου» της Finos Film, η οποία έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 11 Δεκεμβρίου του 1967 και έκοψε 525.647 εισιτήρια: Εξαιρετικό καστ ηθοποιών, δυνατούς και εύστοχους διαλόγους, υπέροχη μουσική. Η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί ελεύθερη διασκευή της θεατρικής κωμωδίας του Ζορζ Φεϊντό. Στη «Νύχτα Γάμου» πρωταγωνιστούσαν οι Κώστας Βουτσάς, Μάρθα Καραγιάννη, Φαίδων Γεωργίτσης και Μπέτυ Αρβανίτη. Οι δύο τελευταίοι εκείνη την εποχή ήταν παντρεμένοι και στη ζωή, κάτι που δεν είναι γνωστό. Από την άλλη, το κινηματογραφικό ντουέτο Κώστας Βουτσάς - Μάρθα Καραγιάννη με την ταινία αυτή εδραιώνεται πλέον στις συνειδήσεις των σινεφίλ. Μάλιστα, η μεγάλη επιτυχία που σημείωσε η «Νύχτα Γάμου», οδήγησε τον Γιάννη Δαλιανίδη, ο οποίος ήταν ο σκηνοθέτης της, να την ανεβάσει αργότερα και στο θέατρο. Μια άλλη ενδιαφέρουσα πληροφορία αφορά στη Μαίρη Μεταξά, η οποία ερμήνευσε ιδανικά ο ρόλο της μαμάς του Κωστα Βουτσά, με αποτέλεσμα να συνεργαστεί μαζί του αρκετές φορές τα επόμενα χρόνια σε ρόλους μάνας και γιού. Όσον αφορά στην υπόθεση, η Finos Film μας ενημερώνει: «Δύο ζευγάρια, η Πέπη με τον Ιάκωβο, και η Τζένη με τον Θάνο, καταφτάνουν σε ένα ξενοδοχείο στο Καβούρι για να περάσουν την πρώτη νύχτα του γάμου τους. Όμως στο παρελθόν, η Πέπη είχε δεσμό με το Θάνο και όταν αντιλαμβάνεται η Τζένη ποια είναι η Πέπη, από μια φωτογραφία που είχε δει, αρχίζουν τα μπερδέματα για τα δύο ζευγάρια». Το σενάριο ήταν των Βασίλη Σπυρόπουλου και Πάνου Παπαδούκα. Στην ταινία πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Μαίρη Λαλοπούλου, Γιάννης Βογιατζής, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Μαίρη Χαλκιά, Χρήστος Ζορμπάς, Νίκη Κρεούζη, Γαλήνη Κάσσου, Ράνια Μαμάη, Έλλη Λοϊζου. Η μουσική ήταν των Γεράσιμου Λαβράνου και Κώστα Σεϊτανίδη, ενώ οι χορογραφίες του Γιάννυ Φλερύ.

Η Αγνή του λιμανιού, η επανάσταση της διπλοτυπίας και η «πόρτα» στη Μερκούρη

Η Finos Film και ο Φιλοποίμην Φίνος δεν πρωτοπορούσαν μόνο στο τεχνολογικό κομμάτι του κινηματογράφου, αλλά και στο κομμάτι του σεναριακού περιεχομένου και των ρόλων. Τρανό παράδειγμα η ταινία του 1952 με τίτλο «Η Αγνή του λιμανιού», στην οποία για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου εφαρμόζεται η μέθοδος της διπλοτυπίας, δηλαδή ένας ηθοποιός να υποδύεται ταυτόχρονα δυο ρόλους, τους οποίους εκτέλεσε άψογα η ηθοποιός Ελένη Χατζηαργύρη. Μπορεί σήμερα αυτό να φαίνεται απλόϊκό, ωστόσο την εποχή εκείνη ήταν μια πραγματική επανάσταση για τον κινηματογράφο της χώρας μας. Το σενάριο και η σκηνοθεσία της ταινίας ήταν του Γιώργου Τζαβέλλα. Την Αγνή του Λιμανιού συνοδεύει και ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον tip: Η πρώτη επιλογή για το ρόλο της Αγνής ήταν η Μελίνα Μερκούρη, και παρά την επιμονή των Τζαβέλλα και Αλεξανδράκη, ο Φιλοποίμην Φίνος για άγνωστους λόγους αρνήθηκε. Έτσι τον ρόλο πήρε η επίσης εξαιρετική Ελένη Χατζηαργύρη. Η ταινία παρακολουθεί την πορεία της Αγνής, μιας πόρνης του λιμανιού, η οποία αποφασίζει να εκδικηθεί με τον πιο άσχημο τρόπο τον πατέρα της, ο οποίος δεν την γνωρίζει γιατί είχε εγκαταλείψει τη μητέρα της έγκυο σε αυτήν, χωρίς να την παντρευτεί. Μαθαίνει λοιπόν ποιος είναι ο θετός του γιός και δημιουργεί ερωτικό δεσμό μαζί του. Μέσα από αυτή τη σχέση η Αγνή θα κάνει ότι μπορεί για να καταστρέψει και να εκδικηθεί τον πατέρα της, με αποτέλεσμα ο γιος του να καταλήξει στην φυλακή. Όπως μας ενημερώνει η Finos Film στην επίσημη ιστοσελίδα της, στην ταινία παρουσιάζεται ένα σπάνιο ντοκουμέντο με τον Μάνο Χατζιδάκι να παίζει στο πιάνο το τραγούδι "Χάρτινο Φεγγαράκι" που είχε γράψει το 1949 για την παράσταση "Λεωφορείο Ο Πόθος", στο Θέατρο Τέχνης. Στην «Αγνή του λιμανιού» πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Γιώργος Γληνός, Αλέκος Αλεξανδράκης, Ελένη Ζαφειρίου, Άννα Κυριακού, Σμαράγδα Βεάκη, Νίκος Ρίζος, Λάκης Σκέλλας, Θανάσης Τζενεράλλης, Μαίρη Πορτοκάλλη, Γιάννης Ιωαννίδης, Λιάκος Χριστογιαννόπουλος, Κώστας Καρανάσος, Γιώργος Βλαχόπουλος, Γιώργος Μούτσιος κ.α. Η μουσική – φυσικά – ήταν του Μάνου Χατζιδάκη. Η πρεμιέρα της ταινίας έγινε στις 14 Ιανουαρίου του 1952 και στην πρώτη της προβολή έκοψε 165.475 εισιτήρια.

«Το κοροϊδάκι της πριγκηπέσας» και η Χρονοπούλου που έγινε...Αρβανίτη

Δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, που η επιτυχία ενός θεατρικού έργου οδηγούσε στο να γυριστεί αυτό και ταινία. Αυτό ακριβώς συνέβη και το 1972, όταν ο Γιάννης Δαλιανίδης είδε το θεατρικό του έργο «Το κοροϊδάκι της πριγκηπέσας», το οποίο ανέβηκε στο θέατρο Μετροπόλιταν το καλοκαίρι του 1971, να σημειώνει εξαιρετική επιτυχία. Έτσι αποφάσισε να το γυρίσει και ταινία. Στη θεατρική του εκδοχή, στο έργο πρωταγωνιστούσαν ο Σταύρος Παράβας και η Μαίρη Χρονοπούλου, οι οποίοι εκείνη την εποχή είχαν δικό τους θίασο. Η κινηματογραφική εκδοχή του έργου είχε την ευκαιρία να γυριστεί εξ’ ολοκλήρου στα ολοκαίνουργια και υπερσύγχρονα τότε στούντιο της Finos Film στα Σπάτα. Όσον αφορά στην υπόθεση, η Finos Film μας ενημερώνει: «Σε μια γειτονιά, ο Σταύρος, ένα παιδί λαϊκής καταγωγής, είναι ερωτευμένος με τη Μαίρη, που αν και ξεπεσμένη, εξακολουθεί να φέρεται σαν ψηλομύτα αριστοκράτισσα, περιφρονώντας τον έρωτα του Σταύρου. Ο Σταύρος έχει δύο αδέλφια, τον Χρόνη που έχει ένα καφενείο, και που καταπιέζεται απο τη σύζυγό του Ντόρα, και τον Λευτέρη, που είναι ποδοσφαιριστής, και είναι αρραβωνιασμένος με την Έλεν, η οποία θέλει να γίνει στάρ του σινεμά. Όταν το σπίτι των αδελφών και το οικόπεδο δίνονται αντιπαροχή για πολυκατοικία, όλη η οικογένεια εγκαθίσταται στα διαμερίσματα που παίρνουν και στο υπόγειο ανοίγουν μια μπουάτ. Όταν όμως έρχεται η οριστική καταστροφή της Μαίρης, τότε θα καταλάβει πόσο την αγαπούσε ο Σταύρος, ο οποίος την δέχεται πίσω». Στο «Κοροϊδάκι της πριγκηπέσας» πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Χρόνης Εξαρχάκος, Ελένη Προκοπίου, Μαρία Ιωαννίδου, Λευτέρης Βουρνάς, Κατερίνα Γιουλάκη, Νόρα Βαλσάμη, Χρήστος Νομικός, Βάσος Ανδριανός, Γιάννης Πετρίτσης, Νικολ Κοκκίνου, Σωτήρης Τζεβελέκος, Βαγγέλης Παύλου κ.α. Η μουσική ήταν του Μίμη Πλέσσα, ενώ στην ταινία τραγουδά και ο Σταύρος Παράβας. Το «Κοροϊδάκι της πριγκηπέσας» έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 24 Ιανουαρίου 1972 και έκοψε 248.711 εισιτήρια.

Περιμένουμε σχόλια, απόψεις και παρατηρήσεις στο mail μας!