ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΕΧΟΥΝ ΦΑΝΑΤΙΚΟΥΣ ΟΠΑΔΟΥΣ;

TV & MOVIES

Γιατί τα παιχνίδια επιβίωσης έχουν φανατικούς οπαδούς;

Τα τελευταία χρόνια, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, τα παιχνίδια επιβίωσης έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλή.

Σε οποιαδήποτε μορφή κι αν υπάρχουν τα συγκεκριμένα παιχνίδια φαίνεται να τυγχάνουν μεγάλης αποδοχής από το κοινό. Η λογική που τα διέπει είναι η ιδέα του “last man standing” όπου μέσα από μια – συνήθως μεγάλη – ομάδα ατόμων, κερδίζει στο τέλος εκείνος που έχει καταφέρει να παραμείνει “ζωντανός”.

Η επιβίωση στο χώρο του θεάματος

Τα παιχνίδια επιβίωσης έγιναν αρχικά γνωστά στο κοινό μέσα από τηλεοπτικές εκπομπές. Προηγουμένως η ιδέα είχε εμφανιστεί γραμμένη σε διάφορα λογοτεχνικά έργα. Εκεί, παρουσιάζεται η μάχη του ανθρώπου με την επιβίωση απέναντι είτε στη φύση είτε στους συνανθρώπους του.

Ο κινηματογράφος έδωσε μεγάλη ώθηση στην ιδέα της επιβίωσης. Ταινίες που είχαν τεράστια απήχηση στο κοινό, περιέγραφαν την ιστορία ανθρώπων που προσπαθούσαν να παραμείνουν ζωντανοί κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων ταινιών είναι οι 127 Ώρες, το Οσκαρικό Gravity και το I Am Legend. Σε ταινίες σαν και αυτές οι θεατές έφταναν να ταυτιστούν με τους πρωταγωνιστές που βρίσκονταν σε καταστάσεις ζωής ή θανάτου.

Αργότερα το ένστικτο και η ιδέα της επιβίωσης πέρασε και με τη μορφή του ανταγωνισμού απέναντι σε άλλους ανθρώπους. Hunger Games, Das Experiment και άλλες, παρόμοιες ταινίες είχαν ως κεντρικό θέμα την αναμέτρηση ατόμων ή ομάδων ανθρώπων απέναντι σε αντιπάλους με έπαθλο το υπέρτατο αγαθό – την ίδια τη ζωή.

Ακόμα και αν η αρχική λογική δεν ήταν να βρεθούν οι άνθρωποι αντιμέτωποι μεταξύ τους (όπως, π.χ. στο Das Experiment), οι καταστάσεις ήταν τέτοιες όπου τελικά επικράτησε επικράτησαν τα “άγρια” ένστικτα.

Survival games σε τηλεοπτικές εκπομπές

Στην Ελλάδα, ειδικά, έχουμε ζήσει στον απόλυτο βαθμό τον ντόρο που μπορεί να προκαλέσει ένα παιχνίδι επιβίωσης σε τηλεοπτική εκπομπή.

Η νέα έκδοση του Survivor που προβλήθηκε στη χώρα μας το 2017, έσπασε κάθε ρεκόρ τηλεθέασης. Καθημερινά εκατομμύρια, κυριολεκτικά, τηλεθεατές παρακολουθούσαν “διάσημους” και “μαχητές” να παλεύουν για τη νίκη σε σειρά αγωνισμάτων, με τις συνθήκες διαβίωσης να είναι πολύ δύσκολες.

Οι θεατές ταυτίστηκαν με τους χαρακτήρες και χωρίστηκαν σε στρατόπεδα. Οι αναμετρήσεις και η συμπεριφορά των πρωταγωνιστών έκανε το τηλεοπτικό κοινό να μην παρακολουθεί, απλά, παθητικά την εκπομπή αλλά να παίρνει το μέρος του “ήρωα” της επιλογής του. Ταυτόχρονα, ασφαλώς, είχε τον τελευταίο λόγο στο ποιος θα συνεχίσει στο παιχνίδι και ποιος όχι.

Το φαινόμενο αυτό δεν ήταν πρωτοφανές για τον υπόλοιπο κόσμο. Τα τηλεοπτικά survival games έχουν τρομερή τηλεθέαση σχεδόν όπου κι αν προβληθούν.

Η Κορέα είναι ένα παράδειγμα αυτής της τάσης. Μετά την εξαιρετική επιτυχία του show Produce 101, ο αριθμός των εκπομπών με αντίστοιχο περιεχόμενο αυξήθηκε κατακόρυφα. Οι Κορεάτες τηλεθεατές γρήγορα έκαναν τις εκπομπές επιβίωσης τις πιο δημοφιλείς σε ολόκληρη τη χώρα.

Τα παιχνίδια επιβίωσης στο χώρο του αθλητισμού και των e-sports

Survival games προσφέρει πλέον κατά κόρον και ο χώρος του αθλητισμού και των video games.

Ειδικότερα στα video games, τα παιχνίδια τύπου Battle Royale έχουν απόλυτα πρωταγωνιστικό ρόλο τα τελευταία χρόνια. Αρκεί να δει κανείς τη δημοτικότητα παιχνιδιών όπως το Fortnite και το Player Unknown – Battlegrounds (γνωστό και ως PUBG) για να πάρει μια ιδέα.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι παίκτες που παίζουν Fortnite σε όλο τον κόσμο ξεπερνούν τα 3,5 εκατομμύρια.

Τα video games που ανήκουν σε αυτό το genre αποτελούν τον ορισμό του Last Man Standing. 100 χρήστες πέφτουν σε ένα φανταστικό περιβάλλον και προσπαθούν να είναι εκείνοι που θα παραμείνουν ζωντανοί, εξολοθρεύοντας ταυτόχρονα στο πέρασμά τους τους υπόλοιπους.

Στον αθλητισμό έχουν αυξηθεί σημαντικά σε δημοτικότητα οι διαγωνισμοί που είναι της ίδιας λογικής. Διάφοροι παίκτες από όλο τον κόσμο συμμετέχουν σε μία διαδικασία προβλέψεων και επιλογών, με εκείνους που δεν τα καταφέρνουν να αποχωρούν από τη συνέχεια μέχρι να μείνει ο μεγάλος νικητής.

Η μάχη επιβίωσης δίνεται στα γήπεδα της Ρωσίας με έπαθλο 10.000€. *Ισχύουν Όροι και Προϋποθέσεις

Η λογική της επιβίωσης περνά πλέον σχεδόν σε όλες τις μορφές διαγωνισμών στον αθλητισμό και τα e-sports, με τον νικητή να είναι εκείνος που θα έχει καταφέρει στο τέλος να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά όλες τις προκλήσεις.

Η τεράστια άνοδος στη δημοτικότητα των παιχνιδιών επιβίωσης

Που μπορεί να οφείλεται, λοιπόν, το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι είτε ασχολούνται είτε παρακολουθούν φανατικά τέτοιου είδους παιχνίδια; Ποιος είναι ο λόγος που η μάχη της επιβίωσης έγινε ένα από τα δημοφιλέστερα χόμπι του κόσμου;

Πολλοί ψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι ένας από τους κύριους λόγους είναι η μοναχικότητα η οποία χαρακτηρίζει τις σύγχρονες γενιές. Ο μοντέρνος τρόπος ζωής κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται μόνοι και αποκομμένοι, παρότι μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να έχουν δίπλα τους εκατοντάδες συνανθρώπους τους.

Οι ψυχολόγοι πιστεύουν ότι το αίσθημα της μοναχικότητας σε συνδυασμό με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η πλειοψηφία, εντείνει την επιθυμία της επικράτησης σε έναν “άτυπο” και ίσως “ανύπαρκτο” διαγωνισμό επιβίωσης.

Προκλήσεις και ταύτιση με τους πρωταγωνιστές

Έρευνες δείχνουν ότι η ρουτίνα της καθημερινότητας είναι μία από τις μεγαλύτερες μάστιγες της σύγχρονης εποχής. Το μέσο άτομο έχει πανομοιότυπες ημέρες, χάνοντας πολύ συχνά την αίσθηση του ίδιου του χρόνου που φαίνεται να περνάει με ταχύτητα φωτός.

Οι λόγοι για το παραπάνω έχουν συνήθως να κάνουν με την οικογένεια και την εργασία. Δύο “αναγκαίες υποχρεώσεις” που δε δίνουν πολλά περιθώρια αλλαγών στην καθημερινή ρουτίνα.

Τα παιχνίδια επιβίωσης είτε βιώνονται με ενεργή συμμετοχή είτε με απλή παρακολούθηση, είναι μια απόδραση από την καθημερινότητα. Αποτελεί ένα διαφορετικό concept ζωής στο οποίο υπάρχουν καθημερινές, δύσκολες προκλήσεις – οι οποίες όμως δεν είναι ποτέ οι ίδιες.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι τόσο στην τηλεόραση ή τον κινηματογράφο, όσο και στα video games, τα παιχνίδια επιβίωσης διεξάγονται συνήθως σε “επίγειους παράδεισους”, σε τοποθεσίες που είναι εντελώς διαφορετικές από το αστικό περιβάλλον στο οποίο ζουν οι περισσότεροι.

Ταυτόχρονα, η ταύτιση με τους πρωταγωνιστές ακόμα κι αν είναι απλά avatars ενός παιχνιδιού (και όχι απαραίτητα, π.χ. ο νικητής του Nomads) είναι ένας ακόμη τρόπος ανανέωσης. Μία μέθοδος που βοηθάει τους ανθρώπους να στείλουν το μυαλό τους ένα ταξίδι μακριά από τη φυλακή της συνήθειας.

Το μέλλον των παιχνιδιών επιβίωσης

Κανείς δεν ξέρει αν η συνεχώς αυξανόμενη τάση υπέρ των survival games θα συνεχιστεί και στο μέλλον. Ίσως αποδειχθεί μία μόδα με ημερομηνία λήξης. Ίσως ακόμα χρησιμοποιηθεί ως ένα πείραμα με τη βοήθεια του οποίου θα διαμορφωθεί ο κόσμος του μέλλοντος.

Το σίγουρο είναι ότι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, οι φανς των παιχνιδιών επιβίωσης αυξάνονται ραγδαία. Το ακόμα σημαντικότερο είναι ότι οι περισσότεροι από αυτούς θέλουν να ζήσουν την εμπειρία και “από πρώτο χέρι”.

Στη ζωή των ανθρώπων μπαίνει δυναμικά η θέληση για ενεργή συμμετοχή σε μία μάχη επιβίωσης όπου στο τέλος μπορεί να επικρατήσει μόνο ένας. Με θερμούς υποστηρικτές αλλά και φανατικούς haters. Όπως όλα δείχνουν, πάντως, τουλάχιστον για μερικά χρόνια ακόμα, τα παιχνίδια επιβίωσης θα υπάρχουν για τα καλά στη ζωή μας.

Bet Royale: Μάχη* επιβίωσης για τη μεγάλη διοργάνωση ποδοσφαίρου στη Ρωσία με έπαθλο 10.000€. *Ισχύουν Όροι και Προϋποθέσεις

Best of internet