Γιατί φτιάχνονται συνεχώς μεγαλύτερα αυτοκίνητα

Πέτρος Πιτσίνης
Γιατί φτιάχνονται συνεχώς μεγαλύτερα αυτοκίνητα
Την δεκαετία 2000-2010 έγιναν τα Ι.Χ. κατά μέσο όρο 19 εκατοστά μακρύτερα, 15 εκατοστά πλατύτερα και 25 εκατοστά ψηλότερα. Πρόκειται για στοιχεία μελέτης των γερμανικών πανεπιστημίων του Τσβίκαου και του Μπράουνσβαϊγκ.

Για την συνεχή αύξηση των εξωτερικών διαστάσεων στα αυτοκίνητά μας υπάρχουν αρκετοί λόγοι. Ένας είναι για παράδειγμα η ανάπτυξη νέων κατηγοριών και υποκατηγοριών, όπως τα SUV και τα Crossover, που σπάνιζαν πριν δύο δεκαετίας και διαθέτουν συνήθως μεγαλύτερες διαστάσεις.

Ένας άλλος λόγος είναι η τοποθέτηση ολοένα περισσοτέρων συστημάτων ασφαλείας. Παλαιότερα ήταν το κόκπιτ μία επιφάνεια, πάνω στην οποία προσαρμόζονταν μόνον τα όργανα. Σήμερα πρέπει να φιλοξενεί αερόσακους και άλλες συσκευές, όπως οθόνες και συστήματα πολυμέσων, που απαιτούν πρόσθετο χώρο.

Ένα μοντέρνο Ι.Χ. πρέπει να πληροί επίσης τις αυστηρότερες προδιαγραφές ασφαλείας στις δοκιμές πρόσκρουσης, άρα οφείλει να διαθέτει περισσότερες και μεγαλύτερες ζώνες απορρόφησης ενέργειας στις συγκρούσεις. Αυτό απαιτεί κυρίως μεγαλύτερο πλάτος αμαξώματος, ώστε να έχουν χώρο για να ανοίξουν οι πλευρικοί αερόσακοι και να υπάρχει η δυνατότητα παραμόρφωσης του αμαξώματος κατά τη σύγκρουση, χωρίς να τραυματίζονται οι επιβάτες.

Μία άλλη αιτία έχει να κάνει με το γεγονός, ότι ο άνθρωπος γίνεται από γενιά σε γενιά ψηλότερος. Τα τελευταία σαράντα χρόνια έχουμε ψηλώσει κατά μέσο όρο γύρω στα πέντε εκατοστά (διαφέρει ανάλογα με τον λαό). Αυτό αλλάζει τις προδιαγραφές άνεσης ενός σύγχρονου Ι.Χ., π.χ. για να κάθονται άνετα οι επιβάτες και να βολεύουν χωρίς πρόβλημα τα –μακρύτερα- πόδια τους.

Οι αυξημένες εξωτερικές διαστάσεις προκαλούν όμως και προβλήματα. Ένα μοντέρνο Ι.Χ. δεν χωρά πλέον άνετα σε μία οριοθετημένη θέση στάθμευσης με πλάτος γύρω στα 2,30 μ. Για να ακριβολογούμε, το αυτοκίνητο χωρά, όμως οι πόρτες του δεν ανοίγουν διάπλατα και γίνεται δυσκολότερη η επιβίβαση και η αποβίβαση, η φόρτωση αντικειμένων από τις πόρτες, το δέσιμο του μωρού στο παιδικό καθισματάκι, κλπ.

Μία άλλη περίπτωση, είναι όταν στενεύουν οι διαγραμμίσεις των λωρίδων προσωρινά σε σημεία όπου εκτελούνται έργα στον δρόμο. Εδώ γίνονται τα πράγματα πολύ στενόχωρα για την πλειοψηφία των σημερινών μοντέλων εξαιτίας του αυξημένου πλάτους τους, που δεν αντανακλάται πάντα στα επίσημα εργοστασιακά στοιχεία. Τα τελευταία αναφέρονται στο πλάτος του αμαξώματος και δεν περιλαμβάνουν σε αυτό και τους μεγάλους εξωτερικούς καθρέφτες. Για παράδειγμα ένα VW Golf μετρά 2,05 μ. πλάτος μαζί με τους εξωτερικούς καθρέφτες του και αυτό σημαίνει, ότι χωρά τσίμα-τσίμα σε μία λωρίδα με μειωμένο πλάτος λόγω έργων.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!