Η λύση για την επιβίωση του ερασιτεχνικού αθλητισμού

Ο Βασίλης Σαμπράκος διαβάζει πίσω από τις γραμμές του ιστορικού ρεκόρ της Χέρτα στη συγκέντρωση 1 εκατ. ευρώ μέσα σε 10' λεπτά με τη μέθοδο του crowd-lending και αναρωτιέται γιατί δεν το δοκιμάζει ο ελληνικός αθλητισμός και ειδικά ο ερασιτεχνικός.

Η λύση για την επιβίωση του ερασιτεχνικού αθλητισμού

Το Σαββατοκύριακο βρέθηκα να κουβεντιάζω σχετικά με τις πηγές χρηματοδότησης μιας ποδοσφαιρικής ομάδας που συμμετέχει στο τοπικό πρωτάθλημα ερασιτεχνών. Βρέθηκα δηλαδή να συμμετέχω στην πιο επίκαιρη συζήτηση του ερασιτεχνικού ομαδικού αθλητισμού. Σε μια εποχή που το κρατικό χρήμα έχει ελαχιστοποιηθεί και οι κάθε λογής χορηγοί δίνουν πολύ λιγότερα από ποτέ στη διάρκεια της τελευταίας 20ετίας, πώς ζει ένα ερασιτεχνικό σωματείο; Με ότι μαζέψει από τους διαφημιζόμενους μιας τοπικής κοινωνίας, με τις δωρεές των όσων εύπορων φίλων της ομάδας έχουν απομείνει, με το εισιτήριο των 5 ευρώ που πληρώνουν όσοι εκ των 200-300 θεατών που συγκεντρώνονται στα παιχνίδια έχουν την διάθεση και την τσέπη να πληρώσουν, και με όποια τυπική - πατροπαράδοτη προωθητική ενέργεια, δηλαδή τα ημερολόγια και τις λαχειοφόρους. Σε μια εποχή όσο δύσκολη είναι η σημερινή, το όραμα όσων επιμένουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη για να τρέχουν τις τοπικές ομάδες είναι να παραμονεύουν κάθε Πάσχα και Χριστούγεννα στην είσοδο της πόλης ή του χωριού με την ελπίδα να καταφέρουν να συναντήσουν όσο το δυνατόν περισσότερους “μετανάστες” συμπολίτες/συγχωριανούς και να τους πείσουν να ενισχύσουν την προσπάθεια της ομάδας.

Τοποθετώντας ένα στοίχημα στη μονομαχία Ελλάδα - Ισλανδία, αν κερδίσεις, η Vistabet  πιστώνει έως 100€ στα κέρδη σου.

Μια μέρα αργότερα ένας Γερμανός συνάδελφός μου μοιράστηκε μαζί μου τον ενθουσιασμό του για την επιτυχία του ψηφιακού εγχειρήματος της Χέρτα Βερολίνου. Η Χέρτα είχε την ιδέα να ζητήσει από ψηφιακούς φίλους της να της “δανείσουν” από 100 έως και 10.000 ευρώ ο καθένας προκειμένου να συγκεντρώσει 1 εκατ. ευρώ, τα οποία σκοπεύει να επενδύσει στην βελτίωση της ψηφιακής της υποδομής. Τους έταξε κέρδος 4.5% επί του ποσού που θα επένδυαν και τους υποσχέθηκε επιστροφή του κεφαλαίου και των κερδών μετά από 3 έτη. Το αμπαλάζ της συσκευασίας του προϊόντος ήταν μια κλήρωση για VIP ξενάγηση στο στάδιο του Βερολίνου. Αυτό το project, το “Herta 4.0” έτρεξε πριν από 10 μέρες, στις 19 Μαρτίου, για μόλις 9' λεπτά και 23''. Τόσο χρειάστηκε για να συγκεντρωθούν 1 εκατ. ευρώ μέσα από αυτό το πρόγραμμα “crowd-lending”. Και ναι, αυτό είναι το νέο ρεκόρ στη συγκέντρωση τέτοιου ποσού μέσω αυτής της μεθόδου.

Φυσικά η Χέρτα δεν το χρειαζόταν αυτό το ποσό. Θα μπορούσε να κόψει το 1 εκατ. ευρώ από τον προϋπολογισμό των περίπου 89 εκατ. ευρώ και να το διαθέσει αυτό το ποσό για τον ανασχεδιασμό όλων των ψηφιακών καναλιών της σε facebook, twitter, instagram, youtube, snapchat, την δημιουργία του νέου newsletter που θα επιλέγει περιεχόμενο με κριτήρια τον τόπο διαμονής, το φύλλο και την ηλικία του οπαδού του συλλόγου, την ανακαίνιση του website και του eshop και την αγορά νέου GPS tracking system εξοπλισμού για τους ποδοσφαιριστές. Ετρεξε το project με πρώτο στόχο να ισχυροποιήσει τον δεσμό με τους οπαδούς του συλλόγου, να τους ανταμείψει αλλά και να χαρτογραφήσει το κοινό της προκειμένου να ανακαλύψει όλους τους ψηφιακά ενεργούς που έχουν την διάθεση να συμμετέχουν με αυτό τον τρόπο στην χρηματοδότηση των οραμάτων του συλλόγου.

Το crowd-lending 'η/και το crowdfunding προφανώς και θα μπορούσαν να είναι πολύ καλά εργαλεία στα χέρια διοικήσεων των όσων/όποιων ΠΑΕ έχουν σύγχρονη αντίληψη. Θα μπορούσα να γράψω χιλιάδες λέξεις σχετικά με το πώς θα μπορούσαν ο Ολυμπιακός, ο Παναθηναϊκός, η ΑΕΚ, ο ΠΑΟΚ να βρουν χρήματα που θα επενδύονταν πάνω στην υποδομή, σε έργα, εφόσον παρουσίαζαν εκ των προτέρων ένα επιχειρηματικό πλάνο που θα υποστήριζε το όραμα για την κατασκευή γηπέδων, προπονητικών κέντρων, μουσείων, κλπ.. Αυτή όμως είναι μια άλλη κουβέντα. Αυτό που εδώ προσπαθώ να πω είναι ότι το crowdfunding θα αποτελούσε μια πρώτης τάξης ευκαιρία για να λύσει ένα μέρος των προβλημάτων του ο ερασιτεχνικός αθλητισμός. Στην σημερινή social media εποχή της κινητής επικοινωνίας, είναι τόσο εύκολο για μια ερασιτεχνική επαρχιακή ομάδα να συναντήσει και τον τελευταίο χωριανό στην τελευταία γωνία της γης και να τον ενεργοποιήσει. Κι είναι το ίδιο εύκολο για τον οποιονδήποτε αθλητή του οποιουδήποτε μοναχικού αθλήματος να βρει χορηγούς. Διότι δεν θα γυρεύει πολλά από έναν, όπως έκανε μέχρι σήμερα, αλλά λίγα από πολλούς. Φυσικά δεν ανακαλύπτω τον τροχό. Αυτός είναι ο πιο διαδεδομένος τρόπος χρηματοδότησης αθλητών σε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του πλανήτη. Κι αυτή είναι η μόνη αξιόπιστη επιλογή για να κάνει μια αρχή ένα ερασιτεχνικό σωματείο, μια ομάδα αθλητών, ή ένας αθλητής προκειμένου να λύσει ή έστω να ξεπερνά το δυσκολότερο πρόβλημα που βάζει η κρίση στον αθλητισμό, την χρηματοδότησή του. Αρκεί να υπάρχει το όραμα, οι ξεκάθαροι στόχοι και η εμπιστοσύνη προς το πρόσωπο που ζητεί τα χρήματα για να τα διαχειριστεί και να υπηρετήσει τον σκοπό.